torsdag 28. april 2011

Mini sommer :o )


Tilbake igjen fra en HERLIG påskeferie,
som ble mer som en mini sommerferie.
Vi har hatt vannkrig på plenen, vært på fisketur (hvor vi til og med fikk fisk), 
grillet og solt oss i haven på hytta til Bestoene.
Plukket med oss litt rabarbra hjem og lagde smuldrepai i går.
Helt nydelig lunken med vaniljeis.


 Smuldrepai med rabarbra

Smuldredeig:
2,5 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
4 ss sukker
2 ts vaniljesukker
100 g grovhakkede mandler
150 g mykt meierismør

Fyll:
500 g rabarbra
1 dl sukker
1ss potetmel.

Bland mel, bakepulver, sukker, vaniljesukker og hakkede mandler.
Jobb deretter inn smøret. Deigen skal være litt tørr og smuldrete, 
det er meningen at den ikke skal henge helt sammen.

Del rabarbraen i små biter og fordel den i en smurt paiform (min er 27 cm i diameter)
Bland sammen sukker og potetmel i en skål (viktig, ellers klumper potetmelet seg)
Strø sukker og potetmel blandingen over rabarbraen.
Fordel smuldredeigen over rabarbraen.
Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 25 - 30 min. til den er gyllen.


Kanskje noe å ha til TV-kosen i morgen?
Håper alle får en strålende helg :o)

Sist men ikke minst.
Velkommen til alle nye følgere og
en stor klem og takk til de to skjønne bloggerene Barbro og Kristin.
:o) (o:

7 kommentarer:

  1. Høres ut som en perfekt påskeferie! Deilig med litt sol og varme:-)

    Smuldrepai er kjempegodt! Kanskje jeg skal lage det i morgen når vi får gjester? Nam, nam!

    Jeg har forresten sysselsatt min mor med å hekle hjerter -jeg vil også ha en sånn fin hjertegirlander:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. nydelige bilder!
    takk for oppskriften, den skal med sikkerhet prøves :)

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder! Det har virkelig vært en strålende påske, ja!

    SvarSlett
  4. Kvitveis og rabarbra - to av mine favoritting i heile verda!

    SvarSlett
  5. Nydelig!! Og den paien må jeg definitivt prøve... Har store planer om en skikkelig klase med rabarbra i et hjørne av hagen. Gode barndomsminner om en pose med litt sukker i og en knasende rabarbrastengel til å dyppe oppi;-))

    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg har gitt deg en award på bloggen min! :D
    Den fortjener du virkelig!!

    Hilsen Katrine
    thegentleflower.blogspot.com

    SvarSlett
  7. Paien så skikkelig god ut ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen noen ord.